برنامه آموزشی چهارم دبستان

کلاس چهارم دبستان با برنامهی آموزشی شامل دروس فارسی، علوم تجربی، ریاضی، هدیه‌های آسمانی (تعلیمات دینی)، قرآن، تفکر (آموزش فلسفه به کودکان)، مهارت‌های زندگی، کاردستی، نقاشی، تعلیمات اجتماعی و زبان انگلیسی برگزار می‌‌شود. روش ارائه‌ی طرح درس‌ها در ادامه‌ی کلاس‌های اول، دوم و سوم دبستان بر اساس روش‌هایِ آموزشِ غیرمستقیم است. در این‌جا توضیحاتی را در مورد محتوای برخی از کلاس‌ها می‌آوریم:

کلاس مهارت‌های زندگی توانمندسازی دانش‌آموزان را در زمینه‌های روزمره‌ی امروز و آینده‌شان هدف قرار می‌دهد که در این زمینه می‌توان شناخت و اِبراز احساسات، مشارکت، حل‌وفصل چالش‌ها و مدیریت هیجانات را نام برد. این کلاس یکی از مهم‌ترین کلاس‌های درسی است که در کنارِ مداخلاتِ تربیتیِ معلمان به یادگیری و درعین‌حال تمرینِ مهارت‌هایِ اجتماعی می‌پردازد.

کلاس تفکر با رویکردِ «کندوکار مشترک» (COI) برگزار می‌شود و تقویتِ مهارت‌هایی چون گفت‌وگوی منطقی، خودتصحیحی، خوب گوش‌کردن، استدلال‌کردن و... را دنبال می‌کند.

کلاس کاردستی در چهارم دبستان به‌طور مشخص به دو تکنینکِ معرق و کلاژِ سرامیک می‌پردازد. به‌واسطه‌ی این دو تکنیک، مهارت‌های مختلفی تمرین می‌شود و در کنار این مهارت‌ها خلاقیت، زیبایی‌شناسی، تولید و نقد هنری تقویت می‌شود. در کلاس نقاشی با هدفی یکسان اما ابزاری متفاوت همین امر صورت می‌گیرد و تلاش دانش‌آموزان در راستای تولید هنری، نقد هنری و زیبایی‌شناسی و خلاقیت است.

کلاس تعلیمات اجتماعی به‌صورت واقعی و ملموس دانش‌آموزان را در معرضِ اطلاعاتِ واقعیِ محیطِ پیرامونشان قرار می‌دهد و علاوه‌بر ایجاد بستر مناسب برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی، دانشِ لازم در مورد نهادهای اجتماعیِ در دسترسِ دانش‌آموزان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و نحوه‌ی تعامل با آن‌ها را آموزش می‌دهد.

زبان انگلیسی به‌صورت رسمی ‌از کلاس سوم به بعد واردِ برنامه‌ی درسی می‌شود و به آموزشِ مهارت‌هایِ کلامی ‌و شنیداری می‌پردازد و خواندن و نوشتن را در سطوح اولیه آغاز می‌کند. مهم‌ترین رکن در آموزش زبان انگلیسی توجه به مهارت‌های پایه و تأکید بر درک و به‌کارگیری ابزاری زبان است و نه این‌که صرفاً به‌عنوان یک دانش و اطلاعات مورد استفاده قرار گیرد. در همین راستا کلاس زبان بدون سطح‌بندی و با تفاوتِ سطحِ دانش‌آموزان در کلاس برگزار می‌شود و تلاش می‌شود که همه‌ی دانش‌آموزان بتوانند در محیطِ یادگیریِ مناسب در کنار همدیگر به یادگیری بپردازند و به‌صورت معنی‌دار بر یادگیری یکدیگر نیز تأثیر بگذارند.

 

 

مأموریت و چشم‌انداز

ما چرا هستیم؟
بیشتر

اخبار و تازه‌ها

ثبت نام سال تحصیلی ۹۸-۹۷
بیشتر

شما هم مشارکت کنید

حمایت از
«ارتقای کیفیت آموزش»
بیشتر