رویکرد تربیتی و آموزشی

در دنیای امروز با رشد سریع علم و تولید روزافزون دانش و با تغییرات اجتماعی و معرفتی انسانها باید از ایده ها و روشهای تربیتی سابق فراتر برویم. دیگر نمی توان آموزش را از پرورش جدا کرد و انسانها را بر اساس تسلط بر موضوعات درسی ارزش گذاری کرد. امروز دیگر نمی توانیم آموزش یکسان برای همه و تاکید بر محفوظات را بپذیریم. باید از این ایده فراتر برویم که یک لباس از جنس تربیت را بر تن همه دانش آموزان بپوشانیم و انتظار داشته باشیم که برازنده شان باشد. در دبستان سرمد محیط یادگیری بر اساس اصولی که در ادامه می آید شکل گرفته است و فراگیران با حضور در این محیط راه و رسم زندگی را تجربه می کنند و با کسب توانمندی ها، خود را برای آینده پر امید و موفقیت آماده می سازند.

 

یادگیری بر اساس تفاوت‌های فردی:

هر انسانی منحصر به فرد است. توانایی ها و سرشتی خاص خود دارد. در دبستان سرمد تلاش می شود تا تفاوتهای فردی فراگیران در تمامی حوزه ها و زمینه های رشدی مورد توجه قرار گیرد. ما به محیطی برای یادگیری نیازمندیم که در آن همه امکان رشد و پیشرفت بر اساس توانمندی ها و استعدادهایشان را داشته باشند.  مراکز یادگیری(از قبیل:ریاضی، علوم، فارسی، بازی و...) در مدرسه ما محل مراجعه فراگیران هستند. هر کس بر اساس علاقه و تونایی خودش در زمانهای آزاد به این مراکز مراجعه می کند و به فعالیت مشغول می شود. در کلاسها هم تلاش می شود تا بر اساس سبکهای یادگیری فراگیران روشهای تدریس متنوع به کار گرفته شود تا یادگیری بر اساس تفاوتهای فردی معنای بیشتری پیدا کند.

 

یادگیری برای رشد همه‌جانبه:

برای دست یابی به مراتب حیات طیبه که هدف نهایی تعلیم و تربیت است رشد همه جانبه و پرداختن به تمامی ابعاد انسان ضروری است. ما هم همراه با تحقیقات تخصصی تربیتی و انتظار بجا و صحیح والدین خانواده سرمد  برای رشد تمامی ابعاد فراگیران تلاش می کنیم و یک جنبه از رشد را بر جنبه های دیگر آن برتری نمی دهیم. بر این اساس توانایی های ذهنی (حافظه، حل مسئله، تصمیم گیری، شمارش و غیره) همان اندازه مهم هستند که توانایی های اجتماعی و (تعامل مثبت با دیگران،احترام،مهربانی،دوستی، کارگروهی، تقسیم مسئولیت، رهبری، حل تعارض و غیره) و همین طور توانایی های عاطفی(شناخت احساسات، کنترل هیجانات شدید مانند خشم و ترس، اعتماد به نفس، خودآگاهی و خودشناسی، مهربانی با خود، احترام به خود، تقویت هیجانات مثبت مثل شادی، امید و غیره) و توانایی های جسمی - حرکتی( پرورش حواس پنج گانه ، مهارتهای درشت و ظریف حرکتی، تعادل، چابکی، استقامت قلبی – عروقی و غیره) و توانایی های کلامی(صحبت کردن، توانایی برقراری ارتباط، صحبت کردن در مقابل جمع، بیان خواسته ها و مسائل و غیره) و تونایی های اخلاقی(گذشت، استفاده صحیح از نعمتها، احترام به پدر و مادر، قدردانی و شکر گذاری و غیره).

 

یادگیری در بستر زندگی واقعی:

در مدرسه ما همه باهم زندگی می کنند. همه انسان هستند و نیازمند تعامل با یکدیگر. هر مسئله ای که پیش می آید مسئله ماست و هر موفقیتی موفقیت ما. فرزندان ما همه مشتاق یادگیری هستند و این در فطرت آنهاست و از همان آغاز تولد یادگیری آغاز می شود. تنها زمانی یادگیری با انگیزه درونی رخ می دهد که موضوع آن واقعی باشد و در ارتباط با زندگی هر کدام از ما. برنامه درسی، محیط یادگیری، محتوای آموزشی در دبستان سرمد در راستای حل کردن مسائل واقعی فراگیران شکل گرفته است و معنای اصیل آنها در بستر زندگی آنها نمایان می شود.

 

یادگیری در کنار یکدیگر:

انسان موجودی اجتماعی است. این موضوع را همه ما می دانیم اما گاهی ما در مدرسه هایمان تلاش می کنیم تا به هر طریقی که می شود این موجودات اجتماعی را از هم دور کنیم تا کاری به کار هم نداشته باشند. این نه تنها نیازهای اجتماعی آنان را مرتفع نمی سازد بلکه باعث می شود که آنها مهارت اجتماعی خوبی نداشته باشند. فراتر از این نیاز اجتماعی ما اعتقاد داریم که یادگیری در بستر اجتماعی رخ می دهد. معلم و شاگردانشان باهم یک اجتماع هستند و همان میزان که بچه ها از معلمشان یاد می گیرند از یکدیگر هم یاد می گیرند(البته اگر بیشتر یاد نگیرند!). معلم در کلاس نقش یک رهبر و تسهیل کننده تعاملات شاگردانش را دارد و زمینه با برای یادگیری گروهی و در کنای یکدیگر فراهم می کند.

 

یادگیری از طریق بازی:

بازی فعالیتی است که هدف آن در خود آن نهفته است و صرفا به خاطر خود آن فعالیت انجام می شود. در مدرسه ما دو نوع بازی وجود دارد بازی آزاد و بازی آموزشی. در هر دو نوع این بازی ها مهارتهایی مورد نیاز است که فراگیران بدون آن که آگاهانه تلاش برای تقویت آنها داشته باشند آنها را می آموزند، تمرین می کنند و ماهر می شوند. بازی های آموزشی جایگزین بسیار خوبی برای سخنرانی ها و آموزش مستقیم در کلاس درس هستند. در بازی های آزاد مهارتهای اجتماعی به طور چشم گیری نقش دارند و تقویت می شوند.

 

یادگیری مادام‌العمر:

به رشد سریع علم و جایگزینی یافته های علمی که نگاه می کنیم گاهی نا امید می شویم که انگار دیگر همه زحمتهای دوران تحصیلمان به هدر رفته است و دیگر علم ما به در این زمانه نمی خورد و همه چیز تغییر کرده است. واقعیت همین است. اگر ما به فرزندانمان بخواهیم صرفا اطلاعات بدهیم و ذهنهای آنها را از محفوظات پر کنیم سرمایه آنها در چند سال دیگر از بین می رود. در مدرسه سرمد هدف یاد دادنِ یادگیری است. اگر ما به فرزندنمان بیاموزیم که چگونه یاد بگیرند دیگر نگران آن نخواهیم بود که در آینده چه می شود. سرمایه یادگیرنده بودن تمام نخواهد شد و یادگیری به زمان و مکان خاصی محدود نمی شود و به درستی می توانیم بگوییم که فرزندانمان ز گهواره تا گور دانش جوینده هستند.

 

ارزشیابی موثر یادگیری:

در مدرسه ما نمره ، رتبه و معدل وجود ندارد. ارزشیابی به معنای ارائه بازخورد موثر به فراگیران است تا اشکالات و اشتباهات خود را اصلاح کنند. هدف ارزشیابی اصلاح فرآیند یادگیری و تدریس است. و تلاش بر این است که در نهایت فراگیران به خودارزیابی کامل و ماهرانه دست پیدا کنند. پس ارزشیابی در همه ساعات درسی و همه تجربه های یادگیری جریان دارد و معلم و فراگیر همراه باهم در حال ارزیابی هستند. در مقاطعی از سال گزارش ارزشیابی به صورت کارنمای توصیفی به والدین نیز ارائه می شود.

 

برنامه های یادگیری:

بر اساس اصول یادگیری و اهداف آموزشی ،برنامه های یادگیری در مدرسه سرمد طراحی شده اند. تقسیم کردن حوزه های یادگیری و کلاسهای درس به این معنا نیست که حقیقتا این حوزه ها و دروس و موضوعات از یکدیگر جدا هستند بلکه برای برنامه ریزی بهتر و امکان شناخت و هدف گذاری این حوزه ها به این صورت تفکیک شده اند. تلاش ما در تدریس و طراحی آموزشی تلفیق و نزدیک کردن حوزه ها به یکدیگر است تا به واقعیت و زندگی واقعی نزدیک بشود.  در هریک از حوزه های یادگیری این برنامه ها توضیح داده می شوند:

 

حکمت و معارف اسلامی:

دین اسلام که از جانب خدای متعال بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده شامل اعتقادات، اخلاق، احکام و کلیه نظاماتی است که انسانها برای رسیدن به مقصد متعالی خود به آن نیاز دارند. منابع اخذ معارف اسلامی، قرآن کریم، سنت و سیره پیامبر گرامی اسلام و معصومین (صلوات الله علیهم) و عقل است. تعقل به معنای قدرت تجزیه و تحلیل و ربط دادن قضایا و سنجش و ارزیابی یافته ها می باشد. حکمت به معنای علم متین، محکم و استوار دست آورد مهم تعقل است. ایمان مبتنی بر تفکر، اساس اعمال دینی است.

کلاس هدیه های آسمانی در کلاس دوم به طور خاص اهداف این حوزه یادگیری می پردازند و فراگیران را با مقدمات معارف اسلامی آشنا می سازد. فراگیران با نعمتهای الهی اشنا می شوند و مسدولیت خود را در راستای هر کدام از این نعمتهای می شناسند. دعا را به عنوان راه ارتباطی با خدای متعال می شناسند و می توانند با خدای مهربان که همه نعمتهای ما از اوست ارتباط برقرار کنند.

در پیش دبستان، اول دبستان و دوم دبستان کلاس تفکر در مدرسه سرمد برگزار می شود. فراگیران در کلاس تفکر مهارتهای اولیه تفکر را می آموزند و تمرین می کنند. یاد می گیرند که چگونه با یکدیگر بحث کنند و موافقت یا مخالفت خود را محترمانه بیان کنند. مرتبط با بحث و در ادامه صحبت نفر قبل صحبت کنند و برای حرفهای خود دلیل بیاورند. بر اساس دلایل دوستان و بحثهای مطرح شده روش تفکر خودشان را بشناسند و یافته ای و روشهای خود را مورد بازنگری قرار دهند. به طور کلی می توان گفت که زمینه پرورش تفکر خلاق، نقاد و تفکر مراقبه ای در کلاس تفکر با بهره گیری از دانش جهانی فلسفه برای کودکان فراهم آمده است.

 

قرآن:

در پیش دبستان فراگیران با قرآن به عنوان کتاب آسمانی آشنا می شوند و فعالیت های روزانه خود را با خواندن سوره های کوچک آن به صورت دسته جمعی آغاز می کنند. در اول دبستان پیامهای قرآنی در برنامه درسی است و این پیامها با عبارتهای آنها در دستور کار قرار می گیرد. پیامهای قرآنی مفاهیم اخلاقی را مورد توجه قرار می دهد. درکنار این فعالیتها فراگیران آهسته آهسته خواندن قرآن را فرا می گیرند و در کلاس دوم این اهداف و مفاهیم در سطح بالاتر پیگیری می شود.

 

زبان و ادبیات فارسی:

زبان به عنوان عامل تفکر و ارتباط است. در عین بخش مهمی از فرهنگ و ارزشها از طریق زبان منتقل می گردد و آثار فاخر ادبی بخش مهمی از میراث فرهنگی به شمار می آیند. زبان آموزی از سالهای اولیه زندگی آغاز می شود و در سنین مختلف رشد می کند. شنیدن، گفتن خواندن و نوشتن مراحل زبان آموزی هستند که به ترتیب در جریان رشد و پیشرفت آموخته می شوند و انسان در هر کدام از این مهارتها ماهر تر و توانمند تر می شود. زبان آموزی در پیش دبستان از شنیدن و گفتن آغاز می شود و خوب شنیدن و فهمیدن و درک پیامها مورد توجه قرار می گیردو در ادامه گفتن مورد توجه قرار می گیرد. پاسخ به سوالات، خواند اشعار، بیان خواسته ها، صحبت در مورد یک موضوع خاص، صحبت کردن در جمع فراگیران، ارتباط دوسویه با همسالان و مربیان . در اول دبستان علاوه بر سطوح بالاتر شنیدن و گفتن خواندن و نوشتن هم در برنامه کاری قرار دارد. روش آموزش خواند در مدرسه ما از کل به جزء یا از کلمه خوانی به شناسایی حروف الفباست. فراگیران در ابتدای سال با خواندن کلمات توانایی خواندن پیدا می کنند و در ادامه با حروف،  اشکال و  صداهای آنها آشنا می شوند. روش آموزش الفبا به فراگیران از طریق نمایش اوستا و حسنی است که روشی نمایشی و در عین حال تعاملی با فراگیران است. حسنی پسری 6 ساله است که دوست دارد یاد بگیرد اما نمی داند که چطور و از کجا باید یاد بگیرد. او به سراغ اوستای روستا می رود و از او می  خواهد که به او یاد بدهد که چطور می تواند چیزهای جدید یاد بگیرد. اوستا هم این را می پذیرد و هفته ای یکبار اوستا و حسنی باهم به کلاس می آیند و اوستا به حسنی و بقیه بچه های کلاس الفبا یاد می دهد.

در کلاس دوم دبستان زبان و ادبیات فارسی به طور گسترده تری در دسترس فراگیران قرار می گیرد. آنها متنهای ساده شده از کتب فاخر فارسی را مطالعه می کنند و با مهارتهای سطح بالاتر زبانی مانند واژه سازی و تشخیص هم خانواده ها آشنا می شوند.

 

فرهنگ و هنر:

در حوزه هنر کارهای متعددی در مدرسه ما انجام می شود که همگی در جهت پرورش خلاقیت، درک زیبایی شناسانه، بیان افکار و احساسات از طریق محصولات هنری، نقد هنری وشناخت ابزارها و به کارگیری آنها و تمرین مهارتهای پایه هنری است. در کلاسهای کاردستی(سفال، نجاری، کاردستی)، نقاشی، نمایش خلاق این اهداف پیگیری می شود. خلاقیت در تولید یک محصول هنری نه تنها در محصول آن بلکه مهم تر در فرآیند آن رشد می کند. هدف از پرداختن به هنر در مدرسه ما تولید محصولات هنری مانند یک کارگاه حرفه ای هنر در جامعه نیست بلکه فرآیند فعالیتهای هنری زمینه دست یابی به اهدافی که ذکر شد را فراهم می کند. در کارگاه مدرسه ما تنوعی از مواد و ابزار و وسایل گوناگون در اختیار بچه هاست تا ایده هایشان را نمایان کنند. در مرکز نمایش خلاق انواع وسایل وجود دارد تا فراگیران آنها را با خلاقیت خود تبدیل به وسایل مورد نیازشان در نمایش بکنند و از آن استفاده کنند. خلاقیت در کلام، در داستان پردازی و در ایفای نقش محصول فعالیتهای خلاقانه کلاس نمایش خلاق است. در سایر کلاسهای هنری نیز فعالیتها به همین سبک طراحی شده اند. مواد و ابزارهای گوناگون زمینه را برای بروز خلاقیت هنری و به تصویر کشیدن و خلق ایده ها و افکار فراهم می آورد. همه کلاسهای هنری از پیش دبستان تا دوم دبستان برگزار می شوند.

 

سلامت و تربیت‌بدنی:

تربیت بدنی یکی از ابعاد مهم رشد یعنی رشد جسمانی را فراهم می آورد. امروزه با توجه به سبک زندگی کم تحرک افراد جامعه که ناشی از شهرنشینی و مسائل  اقتصادی و اجتماعی است رشد جسمی فرزندان ما با مسائل جدی روبروست. در کنار همین موضوع تغذیه به عنوان عامل رشد و سوخت و ساز بدن نیز با هین تغییرات ناشی از شرایط محیطی یکی از مسئله های مهم خانواده ها و جامعه است. زمانی که از تربیت بدنی صحبت می کنیم سلامت نیز جزء مهم از آن است که معمولا در مدارس مغفول می ماند. در مدرسه ما برنامه های تربیت بدنی برای رشد مهارتهای پایه حرکتی و آمادگی جسمانی انجام شده است. به عنوان مثال تلاش می شود تا در فراگیران  چابکی، استقامت قلبی- عروقی، انعطاف پذیری و اهدافی از این دست تقویت شود. در عین حال فراگیران با روشهای حفظ سلامت بدن و رشته های مختلف ورزشی آشنا می شوند. در زمینه تغذیه نیز برنامه صبحانه، میان و عده و ناهار مدرسه (برای اول و دوم دبستان) زیر نظر متخصص تغذیه تهیه شده است و با تنوع و کیفیت اجرا می شود تا نیازهای جسمی فرزندانمان را فراهم سازد.

 

ریاضیات:

شاید ریاضی برای بسیاری از ما درسی سخت و منزجر کننده باشد. این می تواند علتهای گوناگونی داشته باشد. یکی از این علتها را می توان این گونه توضیح داد که ریاضی در برنامه درسی دوران گذشته به عنوان یک درسی که هم موضوع آن انتزاعی است و هم روش آن تدریس شده است. همه ما می دانیم که محاسبات عملی ذهنی و انتزاعی است اما نیازی نیست که موضوع آن هم فرضی و ذهنی باشد. در برنامه ریاضی مدرسه ما موضوعات ریاضی موضوعات عینی و در محیط کلاس و مدرسه است یعنی فراگیران برای حل مسئله ای واقعی که در محیط با ان مواجه هستند ریاضی را به کار می گیرند. به بیانی دیگر می توان گفت که ریاضی کاربردی در حین آموزش روش انتخابی ماست. با این روش نگرش به ریاضی به عنوان درسی به درد بخور و سودمند است و نه درسی بی فایده و دشوار. در کنار این در تدریس ریاضی به سبکهای یادگیری توجه ویژه ای می شود. نمی توانیم از همه فراگیران انتظار داشته باشیم که به یک سبک و با یک روش بیاموزند. بر همین اساس مه در کلاسهای ریاضی و هم در مرکز ریاضی سبکهای یادگیری مورد توجه قرار گرفته اند. مرکز ریاضی محلی برای تجربه ازاد فراگیران است. در این محل می توانند با اسباب بازی ها و ابزارهای کمک آموزشی ریاضی آزادانه و بر حسب علاقه خودشان بازی کنند.

 

علوم تجربی:

شاید زمانی که واژه علوم تجربی را می شنویم ذهن ما به سمت اطلاعاتی در مورد جانوران و گیاهان و بدن انسان برود. بله بخشی از این علم اطلاعاتی در این موارد است اما اصل علوم تجربی روش آن است. در علوم هم رویکرد آموزشی ما فرایند محور و مهارت محور است. مهارتهای اساسی در مشاهده، ارائه فرضیه، آزمایش، نتیجه گیری، برقراری ارتباط،طراحی آزمایش، حفاظت از محیط زیست و نگهداری از منابع طبیعت در کلاسهای علوم مورد توجه است. همه این اهداف زمانی محقق می شوند که فراگیران فعالانه دستهایشان در کار مشغول باشد و بتوانند تجربه کنند. بر این اساس کلاسهای علو مو فعالیتهای آن از پیش دبستان تا دوم همه با موضوعات نزدیک به زندگی و در محیط و با تجربه مستقیم و از نزدیک سرو کار دارد. مرغابی های داخل مسیل کنار مدرسه و مرغ و خروسهای حیاط مدرسه، درختان چنار و اقاقیا و گلهای داوودی و گیاهان آپارتمانی و پاپیتالهای باغچه حیاط و بسیاری چیزهای دیگر موضوعات ما در کلاسهای علوم است. مرکز علوم محلی است که با یافته ای همه بچه ها پر و خالی می شود. در ابتدای هر کلاس هر کس که علاقمند باشد هر چیزی که برایش جالب بوده است را می آورد تا همه باهم ببینند و در مورد آن سوال کنند.

 

آداب و مهارت‌های زندگی:

ما اعتقاد داریم که در تربیت امروز دست یابی به مهارتهای تحصیلی و موفقیت تحصیلی به تنهایی موفقیت به بار نمی آورد. ما می خواهیم شهروندان و انسانهای موثر و توانمند واخلاقی و معتقد داشته باشیم. بر این اساس فقط با پرداختن به موضوعات علمی و مهارتهای تحصیلی نمی توانیم به هدف خودمان برسیم. در عین حال مدرسه یک نهاد اجتماعی است و در نهاد اجتماعی انسانها با یکدیگر تعامل دارند. در هر صورت مدرسه باید برنامه ای برای این تعاملات داشته باشد. اگر اصل بر موفقیت تحصیلی باشد این تعاملات تا جای ممکن باید کنترل بشوند و به تبع آن کاهش بایند. اما باور ما بر این است که مدرسه باید محیطی امن برای بروز رفتار و برقراری تعامل باشد تا زندگی در آن به طور واقعی جریان پیدا کند و نه اینکه تبدیل به گلخانه ای بشود که گلهای آن نه با آسیب مواجه شده اند و نه مهارت مقابله با آن را دارند. فرزندان ما در مدرسه نحوه برقراری تعامل با همسالان و کوچکتر ها و بزرگترها را می آموزند و تجربه می کنند.ما این تجربه را ارزشمند می دانیم و تلاش می کنیم برای ایجاد زمینه یادگیری مهارتهای ارتباطی و مهار ت حل تعارضها آموزشهای لازم را فراهم نماییم. بر این اساس ما اعتقاد داریم که اشتباهات فرصتهای یادگیری هستند و فرزندان ما باید اجازه اشتباه کردن داشته باشند تا بیاموزند. ما در اشتباهات آنها همراه انها هستیم و راه های جبران را با یکدیگر بررسی می کنیم و تلاش می کنیم با یاد گرفتن و تمرین کردن مهارتهای اساسی زندگی از بروز این مسائل و مشکلات و اشتباهات پیشگیری کنیم. از پیش دبستان تا دوم دبستان کلاسهای مهارت زندگی و آداب اجتماعی برگزار می شود که هدف آنها به طور خاص آموزش مهارتهای زندگی و آداب اجتماعی(از قبیل احترام گذاشتن، سلام کردن ، آداب غذاخوردن و...). ما پایان هر روز در کلاسها نشست کلاسی داریم. نشستهای کلاس محل مناسبی برای مهارتهایی است که در کلاسهای آموخته شده است. شروع این نشست با تشکر است. هر کدام از شرکت کنندگان در نشست به نوبت از یکی از بچه ها یا معلمان یا سایر اعضای مدرسه یا حتی خانواده خودشان به خاطر کاری کرده است، تشکر می کنند. بعد از ان نوبت به مسئله ا می رسد بر اساس دفتر نشست مسئله ایی که در طول روز پیش آمده است به نوبت مطرح می شود. بعد گفتگو آغاز می شود و همه همراه هم به دنبال راه حل می گردند تا چه کاری می توانند انجام دهند که این مسئله پیش نیاید معلم در این نشست مدیر جلسه است (در دوم دبستان این مسئولیت هم با خود فراگیران است)و تصمیم گیری توسط خود بچه ها انجام می شود. اگر بعد از اجرا راه حلی مناسب نبود مجددا در نشست مطرح می شود و راه حل جایگزینی انتخاب می گردد. به این ترتیب مهارتهای زندگی(از قبیل: برقراری ارتباط موثر، حل مسئله، هم دلی، مدیریت احساسات و هیجانات شدید و تفکر خلاق و ...) به صورت عملی و در زندگی واقعی به کار گرفته می‌شود.

مأموریت و چشم‌انداز

ما چرا هستیم؟
بیشتر

اخبار و تازه‌ها

ثبت نام سال تحصیلی ۹۸-۹۷
بیشتر

شما هم مشارکت کنید

حمایت از
«ارتقای کیفیت آموزش»
بیشتر